کنکور پزشکی
نوشته شده توسط : sevda

ادامه تحصیل در رشته پزشکی نیازمند داشتن رتبه خوب در کنکور تجربیه که با سنگین شدن رقابت در کنکور پزشکی ، رسیدن به رتبه مطلوب کار سختی به نظر میاد اما رعایت کردن یکسری نکات ساده اما اصولی مثل شرکت در آزمون های آزمایشی ، انجام جمع بندی درست و مرورهای به موقع باعث افزایش شانس قبولیتون در کنکور پزشکی 1400 میشه .



برای ورود به رشته پزشکی در ایران راه های محدودی وجود داره که از مهم ترین این راه ها میشه به شرکت در کنکور سراسری رشته علوم تجربی اشاره کرد البته خیلی از داوطلبای کنکور تجربی این آزمون رو با اسم کنکور پزشکی هم میشناسن .

با توجه به سنگین شدن رقابت در کنکور سراسری بین رشته های پرمتقاضی مثل پزشکی به طبع اون ورود به این رشته هم خیلی سخت شده . بطوری که هر سال داوطلبای زیادی هستن که برای چندین سال پیاپی در کنکور پزشکی شرکت می کنن اما موفق به قبولی در رشته پزشکی نمیشن .

با تغییراتی که در نظام آموزشی و پذیرش دانشگاه ها در بعضی رشته ها بوجود اومده ، خیلی از داوطلبا دچار سردرگمی شدن و نمی دونن که چه زمانی به چه نحوی می تونن در کنکور پزشکی ۱۴۰۰ شرکت کرده و چیکار کنن که در این آزمون قبول بشن . به خاطر اهمیت این موضوع ، در این مقاله راجع به جزئیات مهم کنکور پزشکی 1400 توضیح دادیم . پس همراهمون باشین !

 

 

ثبت نام کنکور پزشکی ۱۴۰۰

شرکت در کنکور تجربی ، اصلی ترین و مهم ترین راه ورود به رشته پزشکی محسوب میشه . بیشتر پزشکان از طریق شرکت در کنکور سراسری و کسب رتبه های خوب تونستن وارد این شغل بشن . برای قبولی در رشته پزشکی لازمه تا حتما در کنکور سراسری 1400 و گروه آزمایشی علوم تجربی شرکت کنین و با داشتن یک برنامه ریزی اصولی و تهیه بهترین منابع کنکور برای قبولی در رشته پزشکی تلاش کنین .

ثبت نام کنکور سراسری معمولا در بهمن ماه انجام میشه و مجری برگزار کننده این آزمون سازمان سنجشه یعنی تموم مراحل از ثبت نام تا اعلام نتایج نهایی از طرف این سازمان سنجش انجام میشه . داوطلبایی که علاقمند به شرکت در کنکور پزشکی ۱۴۰۰ هستن ، باید بعد از مطالعه شرایط شرکت در کنکور سراسری 1400 و در صورت داشتن تموم شرایط لازم برای ثبت نام در این آزمون  ، از روز یکشنبه 12 تا روز شنبه 18 بهمن ماه اقدام به ثبت نام در کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی کنن .

 

به محض شروع ثبت نام کنکور پزشکی ۱۴۰۰ ، در این مقاله اطلاع میدیم .

بیشتر بخوانید: ثبت نام کنکور سراسری

 

 

 

 

 

برنامه ریزی کنکور پزشکی ۱۴۰۰

تموم افرادی که تصمیم دارن در کنکور 1400 شرکت کنن ، قطعا از تاثیری که برنامه ریزی درست و اصولی روی نتیجه این آزمون داره ، مطلع هستن . برنامه ریزی ، یک موضوع کاملا فردیه و امکان نداره که دو داوطلب برنامه یکسان و بازدهی برابر داشته باشن .

این تفاوت به خاطر تفاوت در نحوه یادگیری ، هوش ، استعداد و میزان تسلط در هر درسه و اگه برای داوطلبای متقاضی این آزمون ، برنامه یکسانی در نظر گرفته بشه قطعا در اجرای اون و بازدهیش با مشکل مواجه میشن .

همونطور که گفتیم برنامه ریزی برای هر فردی با بقیه متفاوته اما اصول و تکنیک های برنامه ریزی برای همه داوطلبا کاملا یکسانه . در این قسمت تموم تکنیک های لازم برای داشتن یک برنامه ریزی درست و اصولی برای قبولی در کنکور پزشکی ۱۴۰۰ رو گفتیم :

 داشتن دفتر برنامه ریزی

داوطلبایی که هدفشون قبولی در کنکور پزشکی 1400 هست در اولین مرحله شروع برنامه ریزی ، باید یک دفتر با عنوان دفتر برنامه ریزی تهیه کرده تا تموم برنامه های روزانه ، هفتگی و ماهانه خودشون رو در اون یادداشت کنن . داشتن دفتر برنامه ریزی باعث میشه تا مسیر کلی که پیش رو دارین ، برنامه هایی که اجرا کردین و مسافتی که طی کردین رو به خوبی برای خودتون ترسیم کنین .

 

 آشنایی با تکنیک های تست زنی

همونطور که می دونین ، سوالات کنکور پزشکی به صورت تستی طراحی میشه و از طرفی مدت زمان محدودی برای حل این تست ها در نظر گرفته شده . بنابراین آشنایی و تسلط روی روش ها و تکنیک های تست زنی قبل از برگزاری کنکور پزشکی 1400باعث افزایش سرعت و مدیرت بهتر زمان سرجلسه کنکور میشه .

 شرکت در آزمون های آزمایشی

شرکت کردن در آزمون آزمایشی ، باعث میشه که در طول سال چندین بار خودتون رو در شرایطی مشابه شرایط کنکور سراسری قرار داره و سطح اطلاعات علمی خودتون رو در مقایسه با داوطلبای دیگه بسنجین و بتونین نقاط ضعف خودتون رو در طی سال برطرف کرده و به هدف خودتون که قبولی در کنکور پزشکیه برسین .

بیشتر بخوانید: برنامه ریزی کنکور سراسری

 

منابع کنکور پزشکی ۱۴۰۰

سازمان سنجش هر سال ، طی انتشار اطلاعیه ای منابع کنکور سراسری رو اعلام می کنه ، داوطلبایی که تصمیم دارن در این رقابت بزرگ شرکت کنن ، باید طبق منابع معرفی شده خودشون رو برای شرکت در کنکور پزشکی 1400 آماده کنن .

مطالعه کتاب درسی به تنهایی باعث موفقیت در کنکور پزشکی ۱۴۰۰ نمیشه ، برای رسیدن به نتیجه دلخواهتون و تسلط بهتر روی مباحث ، لازمه در کنار کتاب درسی حتما یک منبع کمک آموزشی و تستی هم تهیه کنین . با توجه به متفاوت بودن سطح علمی داوطلبا و تعداد کتاب های موجود در بازار ، نمیشه منبعی رو به عنوان بهترین منبع برای داوطلبای کنکور پزشکی 1400 اعلام کرد .

زمان انتخاب منبع کمک آموزشی برای هر درس ، به این نکته توجه داشته باشین ، منابعی بهترین هستن که برای شما قابل فهم بوده و زمانی که شروع به مطالعه اون کتاب می کنین ، شاهد پیشرفت در سطح علمی و آزمون های آزمایشی تون باشین . 

در ادامه بخوانید: منابع کنکور تجربی

نکات مهم درباره کنکور پزشکی ۱۴۰۰

داوطلبایی که تصمیم گرفتن امسال در کنکور پزشکی قبول بشن ، حتما باید به یکسری نکات مهم درباره کنکور پزشکی توجه کرده و قبل از شروع برنامه ریزی بهش توجه کنن . در این قسمت درباره این نکات کوچیک اما پر اهمیت صحبت کردیم .

 رتبه لازم برای قبولی در کنکور پزشکی

درآمد و جایگاه شغلی و اجتماعی پزشکان باعث شده تا هرساله داوطلبای زیادی تمایل به ادامه تحصیل در این رشته داشته باشن . اما محدود بودن ظرفیت پزشکی در دانشگاه ها و تقاضای بالا برای ادامه تحصیل در این رشته باعث به وجود اومدن یک رقابت سنگین بین داوطلبای علاقمند به رشته پزشکی شده .

بطوری که با توجه به سهمیه نهایی داوطلبا ، قبولی در رشته پزشکی در منطقه یک و سه رتبه بالای 1500 و در منطقه دو با رتبه بالای 2500 حتی در دوره پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد هم امکان پذیر نیست . برای اطلاع از جزئیات آخرین رتبه لازم برای قبولی پزشکی دولتی مطلع باشین .

 

 دوره های مورد پذیرش کنکور پزشکی

 

رشته پزشکی فقط در سه دوره روزانه ، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد در دوظرفیت عادی و مازاد ارائه میشه . داوطلبایی که علاقمند به ادامه تحصیل در رشته پزشکی هستن ، قبل از انتخاب رشته شون حتما باید از جزئیاتی مثل ارزش مدرک تحصیلی ، هزینه هر ترم رشته پزشکی در دوره مورد نظرشون و ... مطلع بشن تا در طول دوره تحصیل با مشکل مواجه نشن .

 

 هزینه ادامه تحصیل رشته پزشکی

هزینه ادامه تحصیل در رشته پزشکی با توجه به دوره قبولی داوطلب متفاوته . دا.طلبایی که موفق به قبولی در دوره روزانه رشته پزشکی شدن ، هزینه ای رو بابت ادامه تحصیل به دانشگاه نمیدن و دولت هزینه تحصیل این داوطلبا رو قبول می کنه به عبارتی ادامه تحصیل در دوره روزانه رشته پزشکی رایگان هست .

داوطلبایی که دوره پردیس خودگردان دانشگاه ها رو انتخاب کردن ، لازمه بدونن که شهریه دوره پردیس خودگردان نسبت به بقیه دوره ها خیلی بیشتره و ترمی حدود 20 تا 21 ملیون تومان متغیره . البته دانشگاه ها هرسال بین 10 تا 15 درصد افزایش شهریه ثابت رو هم دارن .

برای رشته پزشکی در دانشگاه ازاد شهریه تقریبا متعادل تری نسبت به پردیس های خودگردان در نظر گرفته شده . به ازای هر ترم تقریبا 10 میلیون تومان در نظر گرفته شده . البته دانشگاه آزاد هم مثل دوره های پردیس خودگردان ترمی 10 تا 15 درصد افزایش شهریه داره .

 

تحصیل مجدد در رشته پزشکی ۱۴۰۰

خیلی از افراد بهرشته پزشکی و جایگاه اجتماعی این رشته علاقمند هستن اما به دلایل مختلفی برای ادامه تحصیل وارد یک رشته دیگه شدن و هنوز علاقشون به پزشکی پابرجاست و تمایل دارن ، یکبار هم که شده شانس خودشون رو برای قبولی در کنکور پزشکی امتحان کنن .

ممکنه سوالای زیادی در خصوص تحصیل مجدد در رشته پزشکی ذهن این دسته از افراد رو درگیر کرده باشه و ندونن که برای ورود به رشته پزشکی چیکار باید کنن . این دسته از افراد با اطلاع از شرایط تحصیل مجدد و در صورت داشتن این شرایط ، می تونن در کنکور پزشکی 1400 شرکت کرده و برای رسیدن به هدفشون تلاش کنن . از مهم ترین شرایط تحصیل مجدد برای شرکت در کنکور پزشکی ۱۴۰۰ میشه به مواردزیر اشاره کرد :

 

 شرایط عمومی

 نداشتن منعی از لحاظ نظام وظیفه برای آقایان

 نداشتن تعهد به ارگان یا سازمان خاص

 نداشتن منع تحصیل مجدد رایگان برای فارغ التحصیلای دوره روزانه که تصمیم به ادامه تحصیل در دوره روزانه دارند مطابق رای 734 دیوان عدالت اداری

 تکمیل فرم انصراف قطعی برای دانشجویان دوره روزانه تا 20 اسفند ماه

 

 شرایط اختصاصی

داوطلبایی که تصمیم به تحصیل مجدد در رشته پزشکی دارن ، علاوه بر داشتن شرایط عمومی گفته شده لازمه یکسری شرایط اختصاصی رو هم داشته باشن تا بتونن در رشته پزشکی تحصیل مجدد داشته باشن . شرایط اختصاصی برای تحصیل مجدد با توجه به رشته قبلی داوطلبا متفاته به خاطر همین داوطلبا رو به سه دسته تقسیم کردیم و شرایط اختصاصی هر گروه رو بطور مجزا توضیح دادیم :

 

1. فارغ التحصیلای گروه پزشکی که طرح اجباری دارن

 فارغ التحصیلای رشته های پزشکی عمومی مثل پزشکی ، دندان پزشکی و داروسازی ، اگه تمایل به شرکت در کنکور پزشکی دارن ، به این نکته توجه کنن که باید اول طرح رشته خودشون رو بگذرونن تا اجازه ادامه تحصیل در رشته پزشکی به صورت مازاد و در دوره پردیس خودگردان یا دانشگاه آزاد رو داشته باشن .

 

2. فارغ التحصیلای گروه پیراپزشکی که طرح اجباری دارن

 فارغ التحصیل رشته های پیراپزشکی مثل پرستاری ، هوشبری و ... که دارای طرح اجباری هستن ، اگه در کنکور پزشکی قبول بشن احتیاجی به گذروندن طرحشون ندارن و در صورت قبولی در این رشته ، طرحشون به بعد از اتمام دوره تحصیلی شون موکول شده و طرح رشته قبلی به طرح رشته قبولیشون اضافه میشه .

 

3. فارغ التحصیلای گروه غیر پزشکی

فارغ التحصیلای رشته های مهندسی و حقوق و .. . در صورتی که تموم شرایط عمومی رو رعایت کنن ، مشکلی بابت تحصیل مجدد رشته پزشکی براشون پیش نمیاد .

 

 اگه بعد از اعلام نتایج کنکور پزشکی 1400 ،در رشته پزشکی قبول نشدین ، اصلا نگران نباشین چون 2 راه برای ورود بدون کنکور به رشته پزشکی وجود داره ، برای اطلاع از این روش ها پیشنهاد می کنیم حتما مقاله زیر رو بخونین .

بیشتر بخوانید: پرشکی بدون کنکور

اگه بعد از خوندن این مقاله سوال یا ابهامی درباره کنکور پزشکی 1400 داشتین ، می تونین از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی تحصیلیکو با کارشناسای این سامانه در ارتباط بوده و از تجربه اونا برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظرتون استفاده کنین .

 

 

 

 

 



سوالات متداول

 

1- ✔️ مهمترین اصول در برنامه ریزی برای قبولی در کنکور پزشکی چه چیزهاییه ؟

✔️ همونطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده ، از مهمترین اصول برنامه ریزی کنکور پزشکی میشه به اصول تست زنی درست ، شرکت در آزمون های آزمایشی و تحلیل به موقع و درست اونا اشاره کرد .

2- ✔️ تحصیل مجدد رشته پزشکی برای داوطلبایی که لیسانس رشته های گروه پزشکی رو دارن ، به چه صورتیه ؟

✔️ همونطور که در متن مقاله بطور کامل گفته شد ، یکی از شرایط تحصیل مجدد رشته پزشکی برای داوطلبایی که لیسانس رشته های گروه پزشکی دارند ، نداشتن مشکل نظام وظیفست .

3- ✔️ برای قبولی در کنکور پزشکی چه منابعی رو باید تهیه کرد ؟

✔️ منابع هر درس با توجه به شرایط علمی داوطلبا با هم متفاوته البته در این مقاله بهترین منابع کنکور پزشکی برای هر سطحی از دانش آموزا قرار داده شده .

منبع : کنکور پزشکی





:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: